PELAN PELAKSANAAN
1. Eco
Tourism Talk
Melaksanakan satu
ceramah mengenai pendedahan eko
pelancongan dan cara-cara memelihara
alam sekitar
supaya dapat membuka
minda pelajar
tentang kepentingan
penjagaan alam sekitar.
2. Colors of Life
Menghasilkan mural yang bertemakan
taman air di dinding-dinding
sekolah yang bertujuan
untuk mewujudkan suasana
yang sesuai dengan imej sekolah
sebagai Education Tourism School. Selain itu, melaksanakan aktiviti mewarna, melukis, seni dan sebagainya bagi meningkatkan kreativiti pelajar.
3. DIY Crafts
Class
Melaksanakan aktiviti kraftangan daripada bahan kitar semula dengan penglibatan pengusaha industri kraftangan luar untuk memahami konsep 3R
(Reuse, Reduce, Recycle)
4. Taman
Kitar Semula Eco
Program yang bertujuan untuk membina sebuah taman eco di halaman sekolah yang terdiri daripada penggunaan bahan kitar semula. Menerusi program ini
juga,
pelajar akan didedahkan dengan konsep pokok angkat, dimana pelajar menanam pokok mereka sendiri.
5. Kempen
Alam Sekitar
Melaksanakan satu program gotong- royong bersama pelajar dan komuniti setempat dengan mengajak mereka untuk bersama sama mengamalkan kempen kitar semula dalam
kehidupan seharian mereka.
6. Cross
The Map
Melaksanakan satu program berbentuk pendedahan
mengenai
geografikal
dunia
yang boleh
memberi
pengetahuan
yang lebih
meluas
tentang
pelancongan
flora dan
fauna yang sedia
ada
di seluruh
dunia.
7. Junior
Rangers Survival Camp
Mengadakan satu kem perkhemahan
yang mengajar tentang cara- cara survival di dalam hutan. Di samping itu, kem
ini dapat memberi peluang kepada pelajar untuk melakukan aktiviti- aktiviti
lasak.
IMPAK
Pelajar :
➲ Membantu dalam
menambah program-program untuk
menjadikan kelab lebih aktif.
➲ Memberi
peluang kepada pelajar politeknik melibatkan diri dalam sukarelawan khususnya dalam pelancongan.
➲ Dapat
memberi peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan yang telah
mereka pelajari.
Masyarakat :
➲ Dapat meningkatkan tahap kesedaran dalam kalangan masyarakat mengenai kepentingan alam sekitar.
➲ Mewujudkan persekitaran yang ceria dan
kondusif di sekolah dan kawasan sekeliling.
➲ Dapat menarik minat masyarakat untuk melibatkan diri dalam program yang dijalankan.
Politeknik :
➲ Menjalin kerjasama yang baik
di antara pihak politeknik dan sekolah rendah.
➲ Meningkatkan imej politeknik dan PPJPH melalui program yang dilaksankan.
Comments
Post a Comment